achtergrond_v1_30



 

Ooit begon ik mijn loopbaan in de commerciĆ«le reclame en marketing. Na 10 jaar vond ik het tijd worden mijn kennis en kunde aan te wenden voor wat me werkelijk interesseerde: de cultuur of de maatschappelijke kant van de samenleving. Het werd de wereld van het boek. Na leidinggevende functies bij Uitgeverij Meulenhoff en Co werd ik gevraagd de kwijnende Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) te revitaliseren. Het bleek de baan van mijn leven*. Na 24 jaar, in 2010 trad ik terug. De belangstelling voor de Boekenweek was toen meer dan verdubbeld, die voor de Kinderboekenweek geoptimaliseerd tot een bereik van 90% van de kinderen. Nieuwe campagnes om de attitude tegenover lezen te verbeteren werden geĆÆntroduceerd zoals Het Nationale Voorleesontbijt, De Maand van het Spannende Boek en Nederland Leest. Grote sponsors zoals NS en ABNAMRO deden hun intrede. Het werkterrein breidde zich uit naar zowel de cultuur als de leesbevordering. Daartoe is de CPNB verbreed tot een platform waar de oorspronkelijke stakeholders, de uitgeverijen en boekwinkels, nauw zijn gaan samenwerken met de semi-publieke sector zoals de Openbare Bibliotheken en Stichting Lezen. www.cpnb.nl

*Marketingman met de mooiste baan ter wereld" kopte De Volkskrant boven het Dinsdagprofiel.